» Historie » Andijk, aantekeningen gemaakt door Volkert Veer
De zaadmarkt te Hoorn werd in het Zaadhuis of daarvoor op de straat op het
Groote Noord gehouden, maar is voor enkele jaren terug verplaatst naar de
Parkzaal waar het vooral in het najaar erg druk kan zijn en allerlei
producten verhandeld worden. Enkele personen hebben vroeger jarenlang een
geregelde vrachtdienst naar Enkhuizen gehouden en deze brachten vele
vrachten heen en terug. Ook waren er enkele vrachtvaarders op Hoorn en
deze namen vooral in het najaar vele aardappelen voor de inwoners van
Hoorn mee. Deze vrachtvaarders gebruikten meestal een hond om de schuit,
als er niet gezeild kon worden, te trekken. Zij vertrokken meestal 's avonds
van Andijk en waren dan 's morgens vroeg te Hoorn en keerden 's middags
weer terug. Zulk een reis duurde gemiddeld 6 à 7 uur.
In 1881 opende S. Knip de eerste vrachtdienst per as naar Hoorn en heeft
die dienst 8 jaar gereden en heel wat zware vrachten vervoerd. Na S. Knip
hebben verschillende andere personen vrachtdiensten per as onderhouden,
maar toen de vrachtauto's in werking zijn gekomen zijn de vrachtdiensten
per schuit of wagen naar Hoorn en Enkhuizen, zachtjesaan door de vrachtauto's vervangen.
Volgens een advertentie in de Enkh. Courant van Juni 1885 heeft
bovengenoemde S. Knip een passagiersdienst geopend, en wel alleen des
Maandags twee keer per dag van Andijk naar Hoogcarspel station, heen en
terug. Dat was dus de eerste personendienst voor Andijk. In 1888 werd door
Impeta te Medemblik een dagelijkse dienst geopend vanaf Medemblik naar het
Buurtje te Andijk en vandaar over Wervershoof naar het station
Hoogcarspel. Deze dienst heeft eenige jaren voor Andijk West van belang
geweest en is toen weer opgeheven.
Later is de N.V. Autodienst "West Friesland" opgericht en in de
Bakkershoek werd een terrein aangekocht waarop een garage werd gebouwd.
Door deze autodienst werden geregelde diensten naar station Hoogcarspel en
Enkhuizen gereden en dat was voor Andijk een groote verbetering.
Tengevolge van de storm van 1916 was het onmogelijk deze diensten te
rijden en nadat de autobussen waren verkocht en de garage voor de
dijkverzwaring was onteigend is de N.V. autodienst West-Friesland in 1920
gelikwideerd. Inmiddels was er een motorbootje in de vaart gebracht om de
passagiers te vervoeren toen dat langs de dijk per wagen niet mogelijk
was, en hiermee zijn heel wat personen vervoerd.