» Boeken » Al deze Stenen voor Sparen en Lenen » Hoofdstuk 16 » Pagina 163-166
Betekent dit nu het eind aan de ontwikkelingen? Zeker niet! De ontwikkelingen in de markt, zoals de
komst van de Euro en de verdergaande ontwikkeling van geautomatiseerde systemen vraagt voortdurend om
een
alerte opstelling van alle medewerkers, managementteam en Bestuur en Raad
van Toezicht. Over enkele jaren zal onze vertrouwde gulden, samen met veel
andere Europese valuta, opgaan in de Euro. De invoering van de nieuwe
munteenheid vraagt een intensieve voorbereiding voor alle bedrijven die
van internationaal betalingsverkeer gebruik maken. Zij zullen keuzes
moeten maken voor de overgangsperiode en hun bedrijfsadministratie op de
veranderende situatie moeten aanpassen. Vanzelfsprekend is de bank daarbij
één van de belangrijkste gesprekspartners. De medewerkers van de
Rabobank Westfriesland Oost zijn volledig op deze gesprekken voorbereid en
staan klaar om op alle vragen een antwoord te geven.
Voor de bank betekent het dat er minder vreemde valuta aanwezig moeten
zijn en dat de administratie ervan eenvoudiger wordt.
Daarnaast blijft de ontwikkeling van geautomatiseerde systemen doorgaan.
De gevolgen daarvan zijn dat cliënten steeds minder naar het bankkantoor
komen, maar ook dat de verwerking van alle administratieve processen
sneller en eenvoudiger verloopt.
Vanzelfsprekend neemt het persoonlijk contact tussen cliënt en bank aan
de balie af. Maar omdat de medewerkers van de bank minder aandacht aan de
geautomatiseerde processen hoeven te besteden, krijgen zij meer ruimte om actief op andere manieren de cliënten te benaderen.
Als geen ander heeft de Rabobank altijd op de bres gestaan voor (jonge)
startende ondernemers. De coöperatieve instelling is nog nooit veranderd
als het gaat om ondernemers te steunen als het in een bepaalde periode wat
minder gaat met het bedrijf. In plaats van de geldkraan abrupt dicht te
draaien, zal zo lang mogelijk naar een oplossing worden gezocht.
Sinds 1985 beschikt de Rabobank over een garantiefonds waardoor het
starten van een nieuw bedrijf in financieel opzicht in veel gevallen
makkelijker realiseerbaar is.
Kort geleden heeft deze steun in de rug voor ondernemers een nieuwe vorm
gekregen. De gezamenlijke Rabobanken in Westfriesland, in samenwerking met
de Kamer van Koophandel en een groep accountants, hebben een
“startersregeling” gemaakt. Deze nieuwe regeling maakt niet
alleen de financiële kant van een nieuw bedrijf eenvoudiger, maar
voorziet ook in praktische steun en advies.
Directeur en managementteam:
M. J. P. Hofstede, directeur Financiële Advisering;
J. Th. N. Buurman, algemeen directeur en Th. J. Sijm directeur Cliënten Advies.
De Rabobank Westfriesland-Oost gaat op weg naar de 21e eeuw met als
doelstelling: Het dienen van de klant door het realiseren van klantwaarde
bij de financiële dienstverlening. Zo is de doelstelling voor de
medewerkers geformuleerd. in de praktijk betekent het dat de klant
geholpen wordt om volwaardig deel te nemen aan het economisch verkeer en
hem een brede financiële dienstverlening aan te bieden.
Naast deze doelstelling is een nevendoelstelling geformuleerd: Het steunen
van doeleinden van plaatselijk en algemeen belang.
Voor beide doelstellingen is het nodig dat de bank over een gezonde
reserve beschikt. Wat haar onderscheidt van andere banken, is dat zij het
maken van winst alleen tot doel stelt om bovenstaande uitgangspunten te
kunnen realiseren en niet als doel op zich om bijvoorbeeld een grote
uitkering aan aandeelhouders te kunnen doen.
In het laatste hoofdstuk zullen we zien dat de samenstelling van Bestuur
en Raad van Toezicht in het komende jaar nog een ingrijpende verandering zal ondergaan.
De mensen, die samen met de medewerkers, de Rabobank Westfriesland- Oost
naar de 100e verjaardag hebben gebracht, laten we hier de revue passeren.