» Oud Andijk in Beeld » Deel 2 » Pagina 48
48.
1917. Bij Klaas en Geertje en ook verderop ligt het zand er in.
Het tijdperk van voorbijgaande schuiten en schaatsrijders is geschiedenis geworden. Hoogkonjunktuur bij de
aannemers Zwaan en Geus v.d. Heuvel, met het werk liggen ze op schema. Het aangenomen werk dient volgens
bestek te worden uitgevoerd en op streefdatum gereed te zijn, anders kost het ze geld.
Elf kipkarren met klei, door nijvere handen volgeschept uit de put, worden dapper door het lokomotief je
tegen het talud opgeduwd.
Het transport gaat richting “Slibbert”, alwaar de klei dient om niet alleen de binnenkant maar
ook de buitenkant van de dijk te verzwaren. Op de foto is het duidelijk te zien, er ligt al een grote
hoeveelheid.
Hoe het zware materiaal, nodig om al deze werkzaamheden te kunnen uitvoeren, werd aangevoerd, was tot nu
toe weinig bekend.
Een bijzondere foto gemaakt door Piet Visser, en recentelijk door schrijver onder ogen gekregen, laat zien
hoe dat gebeurde.
Een transportlijn bestaande uit ronde palen, in plaats van bielzen, met daar op rails werd vanuit het water
langzaam schuin oplopend naar de kruin van de dijk aangelegd.
Erg mooi lag het niet, doch gelet op het tijdelijk karakter was dat niet bezwaarlijk.
Op de foto, waar een kipkar reeds op de rails en de lokomotief nog op de zolderschuit staat, ontbreekt een
drijvende bok of lier.
Blijkbaar alles handwerk, met koevoeten, stophout en Joost mag weten wat er nog meer aan te pas kwam, slaagde
men er in het zware materiaal vanaf de zolderschuit op de rails te krijgen. Het maken van de oprit vergde
veel tijd en inspanning, enerzijds moesten er zware keien worden gelicht, anderzijds gestort om de rails
horizontaal te krijgen.
Dit soort werkzaamheden zijn verleden tijd, techniek dient de mens.
Maar soms rijst bij het zien van een klein klusje wel eens de vraag: “Is hier nu een hydrolische kraan
voor nodig?”.