» Boeken » WO II » Ter herinnering aan de 25-jarige Bevrijding » Pagina 11
Er lag een vleugel precies tussen twee huizen in op de Kleingouw. Eén
van de motoren lag in de tuin van het voormalige café het Centrum. Als
het toestel even hoger gevlogen had, was het misschien dwars door het huis gegaan, waar nu de fam. P. Vriend woont.
En nog een geluk was het, dat het toestel z'n bommenlast al kwijt was,
anders was de ramp niet te overzien geweest. Van de bemanning was er
niemand die het overleefde. Het was misschien allemaal te vlug gegaan. Vóór
ze goed en wel de gelegenheid hadden om er uit te springen, stond hun
toestel in lichterlaaie en zaten ze zo laag, dat hun parachutes ook niet
meer hielpen. Eén piloot lag tamelijk dicht in de buurt van het
vliegtuig, een andere is gevonden door mensen, die hem de volgende dag
ontdekten in het bloemenveld. Misschien zijn er nog wel meer geweest, maar die zijn nooit gevonden.
De Duitsers waren er natuurlijk als de kippen bij. Alles werd afgezet en
geen mens mocht meer in de buurt komen. Alle resten van het vliegtuig zijn weggehaald.
Later is er op de Dijkgraaf Grootweg, ongeveer bij de derde brug vanaf
Andijk nog één neergestort. Zo zijn er massa's vliegtuigen verongelukt.
Een vrij juiste schatting van de mijnenopruimingsdienst geeft aan, dat er alleen in het IJsselmeer al 1000 toestellen moeten liggen.
Gelukkig hebben ook veel piloten het overleefd, doordat ze met hun
parachutes wel goed terecht zijn gekomen. Die kregen een veilige
schuilplaats voordat de Duitsers ze te pakken konden krijgen. Nu begrijpen
jullie wel, dat we vaak lang niet rustig sliepen als ze in grote getalen overvlogen.
Maar toen in 1942 kwam er een keerpunt in de oorlog. De Duitse troepen
werden in Noord-Afrika teruggeslagen en in de winter van dat jaar werden
Hitler's troepen in de pan gehakt. De veroveringstochten van de Germanen
waren tot staan gebracht. Voor de mensen in de bezette gebieden was dat
een lichtpunt en met grote aandacht werden de berichten van Radio Oranje beluisterd.